odszkodowanie po wypadku w pracy

Odszkodowanie po wypadku w pracy- jak się ubiegać?

Aby ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy należy dopilnować kilku formalności. Jako firma odszkodowawcza sugerujemy następujące postępowanie:

Niezwłocznie poinformuj przełożonego o wypadku

Powinniśmy jak najszybciej zawiadomić o wypadku przełożonego. Pozwoli to na zabezpieczenia miejsca zdarzenia, odłączenie prądu, wyłączenie niesprawnej maszyny itp.

 

Odbierz protokół powypadkowy od Pracodawcy

Pracodawca ma 14 dni na sporządzenie protokołu powypadkowego od dnia zawiadomienia o wypadku. W wyjątkowych przypadkach, w których trudno jest ustalić przyczyny może to trwać dłużej.

Pamiętajmy iż nie musimy zgadzać się z zapisami protokołu i możemy wnosić tam swoje uwagi i zastrzeżenia.

Czytaj więcej: Protokół powypadkowy a odszkodowanie 

 

Zbieraj dokumenty związane z wypadkiem

Przede wszystkim są to dokumenty medyczne, ale także wszelkie rachunki związane z leczeniem, umowy wynajmu pomocy rehabilitacyjnych. Warto także porobić zdjęcia miejsc urazów. Na wizytach kontrolnych powinniśmy powiedzieć lekarzowi na co się w danej chwili się uskarżamy: np. .nie możemy się schylać, wyprostować palców u ręki itp. Ważne aby wszelkie zmiany odnotowywał w dokumentacji medycznej.

Czytaj więcej: Dokumentacja po wypadku

 

Zgłoś się po jednorazowe odszkodowanie z ZUS

Aby otrzymać odszkodowanie z ZUS należy uprzednio wziąć od lekarza wypełniony druk OL-9,   jest to zaświadczenie o stanie zdrowia. Wraz z innymi dokumentami medycznymi składamy całość do naszego pracodawcy (jeżeli płaci za nas składki na ZUS), lub składamy samodzielnie do inspektoratu ZUS. Lekarz orzecznik na komisji oceni nasz uszczerbek na zdrowiu, i na bazie tej oceny ZUS wydaje decyzję i wypłaci odszkodowanie.

Czytaj więcej: Jednorazowe odszkodowanie z ZUS

 

Zgłoś się po odszkodowanie do Pracodawcy

Wielu pracodawców posiada polisy OC, zatem w wielu przypadkach w których pracownik nie jest sprawcą wypadku przysługuje mu dodatkowe odszkodowanie od pracodawcy. Jednak należy wykazać dlaczego pracodawca odpowiada za nasz wypadek.

Jako pracownik możesz starać się o:

  • Odszkodowanie: tu wliczają się wszystkie wydatki, które ponieśliśmy w związku z następstwami wypadku, leczeniem i rekonwalescencją, kosztami opieki itp.
  • Dodatkowa renta: W związku z leczeniem będziemy korzystać z dodatkowych rehabilitacji, prywatnych wizyt u specjalistów, których nie pokryje NFZ. Czytaj więcej: Renta po wypadku
  • Zadośćuczynienie: w tym zakresie mieszczą się wszystkie straty moralne, czyli brak możliwości funkcjonowania w życiu, jakie prowadziliśmy przed wypadkiem. Wlicza się w to również uprawianie sportu, spotkania z przyjaciółmi czy też pogorszenie się stanu psychicznego po wypadku.

Czytaj więcej: Odszkodowanie za straty moralne  

 

Zgłoś się po odszkodowanie z polisy grupowej

Naszego zdrowia nie można wycenić. Jeżeli posiadamy polisę ubezpieczenia grupowego w zakładzie pracy, to także możemy dodatkowo z niej skorzystać. Każdy z kontraktów grupowych ma Ogólne Warunki Ubezpieczania, czyli prawne definicje wraz ze specjalną tabelą, która ma wyszczególnione uszczerbki na zdrowiu, za które odpowiada towarzystwo ubezpieczeniowe. Jeżeli nasz uszczerbek mieści się w zakresie polisy, powinniśmy otrzymać odpowiednią sumę odszkodowania.

Jeżeli nie wiesz czy możesz otrzymać odszkodowanie, lub otrzymałeś je w zbyt niskiej wysokości to zapraszamy do kontaktu.

Zespół Advoco.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *